Nowa,
wirtualna gospodarka przynosi masę zmian. Jedną z najbardziej
widocznych i odczuwalnych jest równowaga sił pomiędzy
sprzedającym, a kupującym, który w tradycyjnym rynku przyjmował
pozycję „pana”, posiadał znaczną przewagę nad klientem. W
sieci śmiało można powiedzieć, że role się odwróciły. Teraz
klient jest „panem”, który wymaga i bezpośrednio wpływa na
zachowania przedsiębiorstw.
Tendencja
przeniesienia na pierwszy plan klienta jest na tyle wyraźna i silna,
że sklepy internetowe muszą już w początkowej fazie wdrażania
opierać tworzenie stron www o preferencje grupy do której
będą trafiać. Zupełnie nieświadomi, początkujący biznesmeni
powinni bezwarunkowo zapoznać się z prawami nowego rynku i pamiętać
o tym, że każdy klient w sieci to skarb – w dosłownym tego słowa
znaczeniu. Każdy wirtualny konsument to nie tylko szansa na
powiększenie własnych dochodów, ale także aktywny bodziec
popychający za sobą kilku następnych.
Jednym z
pierwszych i najważniejszych etapów (od którego właściwie zależy
dalsza przyszłość e-przedsiębiorstw) jest – tak jak w
klasycznym rynku zbudowanie własnego sklepu, tak w sieci tworzenie
stron www. Przystępując do procesu budowy serwisu musimy jak
najdokładniej sprecyzować cel działania oraz cechy
charakterystyczne targetu.
Współcześni
konsumenci wymagają najwyżej jakości zarówno operacyjnej jak i
wizerunkowej. Nie lubią uchybień, niechlujności, chaosu czy
awarii. Tym samym praktyczne tworzenie stron www musi kłaść
nacisk na profesjonalne, indywidualnie dopasowane do serwisu
oprogramowanie. Proces programowania witryny powinien uwzględniać
wielkość oraz zakres działania przedsiębiorstwa - im większe
tym, oprogramowanie bardziej wszechstronne, kompleksowe, wzbogacone o
ciekawe aplikacje i systemy.
Standardowy
panel administracyjny, zapewniający dostęp i zarządzanie strukturą
serwisu, zaawansowana wyszukiwarka, biblioteka z zorganizowanymi
tematycznie katalogami dokumentów, podstawowe moduły i
uzupełniające (oceny, sondy, ankiety, cenniki pdf) to tylko
namiastka tego co może zawierać profesjonalna implementacja. Jeżeli
chcemy aby tworzenie stron www było jak najlepiej
ukierunkowane na naszych potencjalnych konsumentów powinniśmy
zainwestować w aplikacje zarówno usprawniające serwis jak i
uatrakcyjniające. Tutaj warto pomyśleć o wdrożeniu:
- moduł zestawy pozwalający na dowolne łączenie kilku produktów i tworzenie własnych kompozycji (daje to klientom możliwość sprawdzenia co z czym najlepiej wygląda/smakuje/pasuje, a nam z kolei szansę na sprzedanie grupy artykułów)
- moduł forum dzięki któremu nabywcy mogą podzielić się z innymi komentarzami na dany temat, tworzyć grupy dyskusyjne odnoście np. konkretnej usługi czy też udzielać rad i wskazówek innym (dla klientów są to przydatne informacje na temat „wypróbowanych” przedmiotów, dla nas – kopalnia wiedzy na temat upodobań klientów)
- moduł recenzje/oceny, czyli sposób na poznanie oceny każdego, konkretnego produktu oraz opinii na temat jego użyteczności, wyglądu, zastosowania (daje konsumentom zastrzyk wiedzy na temat określonych artykułów, nam – dane na temat bardziej i mniej atrakcyjnych produktów)
- moduł bestseller/top10 prezentujący listę najbardziej popularnych, „lubianych”, najwyżej ocenianych przez kupujących produktów (pozwala klientom na szybkie rozeznanie w tym „co stoi na najwyższej półce”, nam możliwość osiągnięcia szybszego skutku sprzedaży)
- moduł przechowalnia, czyli coś w rodzaju klasycznego koszyka czy też przymierzalni do której możemy zaglądać i zmieniać, dodawać bądź też usuwać przeanalizowane produkty (dla nabywców jest to sposób na „przemyślane kupowanie”, dla nas zmniejszenie ryzyka reklamacji i zwrotów)
Kluczową
zasadą, którą musi kierować się tworzenie
stron www jest Klient. I
to przez duże „K”. Dzisiejszy nabywca to taki, który nie siedzi
z tyłu prowadzonego samochodu, ale nim kieruje – wytycza szlaki i
podejmuje wybory. Klienci już nie oczekują i nie czekają na gotowe
rozwiązania - oni żądają perfekcyjnych produktów i usług, tu i
teraz. A jeśli ich nie dostają w mgnieniu oka idą gdzie indziej.
Dlatego
fundamentalną podstawą przekonania konsumentów do własnej
wartości jest kompleksowe i multilateralne tworzenie
stron www, będących
fundamentem każdego e-biznesu.
Tworzenie stron internetowych, oparte na preferencji konsumentów - świetna sprawa. Ale chyba każda osoba zajmująca się tworzeniem stron profesjonalnie, powinna to wiedzieć :)
OdpowiedzUsuń