czwartek, 27 stycznia 2011

Pomysł na biznes, czyli własny sklep internetowy

Jeżeli chcemy otworzyć własny sklep, warto zastanowić się nad działalnością w internecie. Prowadzenie i założenie sklepu online jest znacznie tańsze, niż sklepu w rozumieniu tradycyjnym, a i wirtualne zakupy zyskują coraz bardziej na popularności. Nie jest to szczególnym zaskoczeniem, zwłaszcza jeżeli weźmiemy pod uwagę wszystkie plusy kupowania online (niższe ceny, łatwość w robieniu zakupów, dostępność dużego asortymentu produktów, itd.).

Zobaczmy, co należy po kolei zrobić, aby sprzedawać w internecie.

Mam pomysł

Bardzo istotne jest, aby w naszej głowie najpierw pojawiła się konkretna koncepcja planowanego biznesu. Musimy na początku wiedzieć, co będziemy sprzedawać. Nie ma sensu powielać różnego rodzaju istniejących już serwisów, a właściwie ich kopiować.

Jeżeli natomiast mamy jakiś ciekawy pomysł i produkty do sprzedaży zastanówmy się nad internetową działalnością, szczególnie na początku, kiedy nie mamy wystarczających środków na „wystartowanie” z tradycyjnie rozumianym interesem.

Sklep internetowy może być również uzupełnieniem naszej „realnej” działalności, dzięki któremu dotrzemy do większej ilości potencjalnych klientów.

Formalności, czyli co muszę załatwić zanim otworzę swój internetowy biznes

Jako że sklep internetowy to również działalność gospodarcza, czyli w kwestii prawnej nie różni się niczym od sklepu tradycyjnego, koniecznie musimy zarejestrować naszą firmę. Po wpisaniu jej do rejestru, nadaniu numerów NIP i REGON oraz załatwieniu wszelkich formalności (np. konto bankowe), możemy spokojnie zacząć sprzedawać online.

Jeżeli nie mamy głowy do załatwienia spraw „papierkowych”, zlećmy prowadzenie naszej księgowości biurowi rachunkowemu. Usługi takie wcale nie są drogie, kwota zawsze uzależniona jest między innymi od ilości potrzebnych dokumentów.

Komu zlecić budowę naszego przyszłego sklepu?

Jeżeli już mamy koncepcję sklepu i załatwiliśmy wszystkie formalności, powinniśmy poszukać kogoś, kto profesjonalnie go dla nas wykona. Są firmy, które wykonują sklepy internetowe na zlecenie, wyposażając je we wszystkie potrzebne moduły i system, przy użyciu którego w łatwy sposób będziemy mogli zarządzać sklepem (czyli dodawać produkty, zmieniać ceny, itp.).

Ważne jest aby wybrać rzetelną i sprawdzoną firmę. Najlepiej przyjrzyjmy się gotowym zleceniom, które wcześniej wykonywała wybrana przez nas jednostka. Jeżeli na stronie nie ma portfolio, poprośmy o udostępnienie linków do jej wcześniejszych zleceń.

Wygląd naszego sklepu, czyli projekt graficzny

W przypadku sklepów tradycyjnych, jako klienci zwracamy bardzo dużą uwagę na wygląd lokalu, na witrynę, która musi zapraszać klientów do wejścia. Pojęcie merchandising wskazuje, że wystrój pomieszczenia i sposób prezentacji towaru, wpływa na zwiększenie sprzedaży. Jest to jedno z działań marketingowych, prowadzonych przez sprzedawców.

Tak samo jak i w sklepach tradycyjnych, również przy zakupach w internecie, oczekujemy doznań estetycznych na najwyższym poziomie, chcemy aby witryna wyglądała ładnie. Ile razy zdarzyło się nam zamknąć jakąś stronę, bo na nas nie podziałała, nie podobała się nam. Często robimy to nieświadomie, kiedy coś nam „nie gra”.

Za całościowy wygląd strony odpowiada jej projektowanie. Jest to najważniejszy proces tworzenia całej strony internetowej, w tym przypadku sklepu. Graficy w porozumieniu ze zlecającym oraz biorąc pod uwagę sektor działalności oraz swoją wiedzę i talent, tworzą projekt, w którym uwzględnione jest rozmieszczenie elementów i tekstu na stronie, kolorystyka, czcionka tekstu, sposób użytkowania witryny, itp.

Adres i lokum dla naszego sklepu, czyli domena i serwer

Żeby sklep posiadał własny adres potrzebna jest nam domena. Dzięki wykupieniu domeny (opłacamy abonament na rok) np. www.zlotegory.pl stajemy się właścicielami takiego adresu na czas, na który opłaciliśmy abonament. Własna domena daje również adres e-mailowy (w tym przypadku j.gora@zlotegory.pl). Ważne jest aby nazwa była prosta do zapamiętania, kojarzyła się lub była nazwą firmy (albo z branżą np. www.czarnebuty.pl). Wtedy ludzie z łatwością trafią do naszego sklepu internetowego.

Hosting natomiast daje nam miejsce na serwerach. Jeżeli zdecydujemy się na darmowy hosting, możemy spotkać się z niechcianymi reklamami, z ograniczeniami co do miesięcznego transferu lub z wiadomościami reklamowymi przychodzącymi na naszą skrzynkę.

Natomiast profesjonalnie dostarczany hosting gwarantuje nam wysoką jakość usług, dobry stan techniczny połączenia z internetem, ochronę konta klienta, itd.

Na zakończenie

Na zakończenie firma, której zdecydowałeś się zlecić swój projekt, wdraża sklep wraz z oprogramowaniem, dzięki któremu będziesz bez problemu zarządzał produktami i treścią w sklepie. Potem oczywiście aktywacja i od tego momentu możesz już zacząć sprzedawać.

Warto w tym miejscu wspomnieć również o pozycjonowaniu, ponieważ dzięki niemu więcej ludzi „dotrze” do nas, dobre pozycjonowanie umożliwi umieszczenie naszego sklepu online wśród najwyżej znajdujących się w wyszukiwarkach.

Dodatkowo chciałbym zachęcić do spojrzenie na sklepy internetowe dla mężczyzn oraz przejrzenia etapów jakimi charakteryzuje się nowoczesne tworzenie stron www z nastawieniem na strony biznesowe.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz